Hé schoolleider,
Je ziet hoe:
🏝️ Jouw team bestaat uit eilandjes en voelt als los zand.
🫱🏼🫲🏽 Er samenwerking en vertrouwen mist.
🫥 Talenten onbenut blijven en de motivatie hierdoor laag is.
🎳 Er keihard wordt gewerkt en er ook keihard mensen omvallen.
⛵️ Je alle zeilen moet bijzetten om het team mee te krijgen.
🤬 Er geroddeld en geklaagd wordt en er onderling onbegrip is (wat ik ook wel wandelgang-gedoe noem).
Jij weet als geen ander hoe belangrijk de Gouden Weken zijn voor de kinderen op jouw school. Want geen kind komt tot leren in een omgeving waar het zich niet optimaal veilig en gezien voelt, zichzelf kan zijn en fouten durft te maken.
Maar hoe zit het met jouw team?
Terwijl de leerkrachten vol inzetten op verbinding en ontspanning, voordat ze überhaupt aan de rekensommen beginnen, voelen zij zich zelf vaak alles behalve verbonden en ontspannen.
Herkenbaar?
Dan is het nu tijd om daarmee aan de slag te gaan!

Maak van je team
weer echt een team!
Want alleen gelukkige, ontspannen en zelfverzekerde leerkrachten kunnen gelukkige, ontspannen en zelfverzekerde kinderen opleveren.
En nu hoor ik je bijna denken:
‘Dat is vast weer zo’n langdradig proces* dat wéér niks oplevert.’
Niets is minder waar!
Samen zetten we een nieuwe cultuur neer. In 1 Studiedag.
Terwijl jij jouw van ongeloof gekreukte voorhoofd langzaam weer gladstrijkt,
neem ik je graag mee in een schooldag zoals die er na de Studiedag uit kan zien.
(klik op de cirkels voor meer info)
Wanneer je de school binnenloopt voel je je meteen welkom door de ontspannen en relaxte sfeer. Teamleden zijn oprecht geïnteresseerd in elkaar, ouders en kinderen.
Terwijl je over de gang loopt geniet je even mee van die ene leerkracht die helemaal in haar element de kinderen meeneemt in een toneelstuk over werkwoorden. Je kijkt trots het lege lokaal in van die andere leerkracht, die met de klas naar buiten is gegaan om letterlijk sprongen te maken op de getallenlijn. Niet omdat ze creatieve doelen moeten halen of bewegend moeten leren, maar omdat ze weten dat daar hun kracht zit en de kinderen de stof zo ook echt onthouden.
Terwijl je over de gang loopt geniet je even mee van die ene leerkracht die helemaal in haar element de kinderen meeneemt in een toneelstuk over werkwoorden. Je kijkt trots het lege lokaal in van die andere leerkracht, die met de klas naar buiten is gegaan om letterlijk sprongen te maken op de getallenlijn. Niet omdat ze creatieve doelen moeten halen of bewegend moeten leren, maar omdat ze weten dat daar hun kracht zit en de kinderen de stof zo ook echt onthouden.
Ook na schooltijd hangt er een ontspannen sfeer. Er wordt efficiënt overlegd en teamleden kloppen bij elkaar aan voor het vragen en bieden van hulp en/of een luisterend oor. Er wordt keihard gewerkt, en ook keihard genoten. Werkdruk? Die ervaren ze hier niet zo. De verschillende standpunten en meningen worden gebruikt als opening om vanuit nieuwsgierigheid samen oplossingen te bedenken.
Nieuwe teamleden voelen zich snel op hun plek. Doordat jij precies weet welk puzzelstukje je mist in jouw team, kun je gerichte vacatures uitschrijven. Doordat er dezelfde taal gesproken wordt, is het voor nieuwe teamleden direct duidelijk hoe we het op deze school doen. Hierdoor trek je dus - ook in deze tijden van enorm lerarentekort - passende teamleden aan, die op langere termijn blijven.
Eigenlijk voel en zie je het dus in alles:
jullie zijn er samen, voor de kinderen.
Ik kan strooien met mooie termen als hogere productiviteit, minder verzuim en verloop of lagere faalkosten, maar waar het echt om draait is dit:
De gaten in je team zijn er al,
ze worden nu alleen zichtbaar
waardoor je ermee aan de slag kunt.
De Studiedag is als een liefdevol confronterende snelkookpan; door alles (in een veilige en ontspannen setting!) open te gooien los je niet alle problemen direct op, maar zorg je wel voor instant intrinsieke motivatie om het (zelfstandig en ook op langere termijn) anders te gaan én blijven doen.
Het enige nadeel? Je kunt niet meer terug. 😉
De Studiedag geeft een knip in de tijd, een voor en na.
Het team gaat er altijd opener uit dan ze erin gingen en je krijgt ze met alle wilskracht uit de wereld niet meer terug in dat beklemmende hokje.
Vind je dat een aanvaardbaar risico?
Dan hoor ik graag van je wanneer ik langs kan komen om de leervraag van jou en jouw team helder te krijgen en de persoonlijk afgestemde Studiedag vorm te geven.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou(w school)?
Of neem contact met me op via:
📨 mail jennifer@detoekomstvannu.nl
☎️ bel of app 06-57 06 37 34
Ff Sparren

vrij van btw

Ervaring
Het afgelopen jaar heb ik verschillende workshops mogen verzorgen in samenwerking met Wij-Leren. In deze workshops deel ik niet alleen over mijn eigen ervaringen in het vernieuwend basisonderwijs, maar zet ik het team ook aan het denken over hun eigen visie op onderwijs. Daarnaast is er altijd ruimte om zelf te ervaren hoe anders organiseren kan bijdragen aan autonomie, competentie en relatie, evenals welbevinden en betrokkenheid – de kernprincipes in iedere vorm van onderwijs.
Hoe kan ik hiermee bijdragen voor jou(w organisatie)?
Laten we het afstemmen in een (online) kennismaking!
van Hokjes naar Puzzelstukjes
In mei 2022 was ik te gast in de podcast over onderwijsvernieuwers van Judith Webber.
Beluister de aflevering hieronder.
In oktober 2022 startte ik het Voorbeeldmaker programma.
In de workshops en studiedagen die ik verzorg werk ik graag vanuit deze Hokjes naar Puzzelstukjes visie.
Benieuwd wat ik vanuit deze visie voor jou(w school) kan betekenen?
Neem contact met me op om de mogelijkheden te bespreken of plan direct een kennismaking in.